ROGERS LS3/5A CLASSIC

SUSRET S LEGENDOM

Nakon 44 godine prisustva na tržištu i izrađenih, prema procenama, između 60.000 i 100.000 parova zvučnika, legendarni BBC-jev dizajn nastavlja da živi i ispunjava duše brojnih audiofila prelepom muzikom.

Koreni jednog od najpoznatijih zvučnika u istoriji hi-fi industrije sežu do ranih sedamdesetih godina prošlog veka, kad je britanska medijska kuća BBC razvila model LS3/5, predviđen da pruži prirodan i neutralan zvuk u skučenom prostoru reporterskog kombija ili kabine. Iz ovih kompaktnih monitora uskoro je izveden poboljšani model LS3/5a, a proizvodnja je 1975. poverena nekolicini ostrvskih kompanija, među kojima su bili Rogers, Spendor, Harbeth i kasnije KEF, a neki od ovih proizvođača poseduju licencu i danas.

Note su čiste i neutralne, pa je prirodnost reprodukcije na retko visokom nivou.

U međuvremenu, Rogers je od osnivanja 1947. promenio nekoliko vlasnika, od osnivača Jima Rogersa, pa do kompanije Wo Kee Hong Holdings iz Hongkonga. Ipak, to nije posebno uticalo na pravac kompanije, koja je i danas posvećena izradi BBC-jevih modela LS3/5a i LS5/9, uz najavljene posebne stalke za ove zvučnike i unapređenu verziju cevnog integrisanog pojačala E20a.

Klasika je besmrtna

Kao arhetip savremenog zvučnika, LS3/5a Classic se odlikuje pravilnom formom kvadra, bez dizajnerskih dodataka koje bi ga učinile atraktivnijim. Upravo to čini veliki deo njegovog vizuelnog šarma: jednostavna, malena kutija, čiji je oblik u potpunosti podređen funkciji, ali načinjena u savršenim proporcijama i oplemenjena prirodnim materijalima. Za razliku od danas preovlađujućeg medijapana, kabinet ovog zvučnika izrađen je od šperploče ruske breze debljine 12 milimetara, uz ugaona ojačanja od punog drveta u unutrašnjosti. Sve to obloženo je prelepim furnirom od prirodnog drveta oraha, masline ili ruže, a uz doplatu se može dobiti praktično bilo koji drugi finiš, uključujući paletu boja po RAL standardu.

Kao oličenje svedenosti i jednostavnosti, LS3/5a Classic na zadnjoj strani ne sadrže čak ni uobičajeni panel sa zvučničkim terminalima, već su tu samo jednostruki četvoromilimetarski priključci za banana-konektore s posrebrenim kontaktnim površinama. Pored toga, u gornjem delu zadnje strane smeštena je velika etiketa s osnovnim podacima o zvučniku, i to je sve.

Izuzimajući rubne delove, cela prednja površina prekrivena je crnim platnom. Proizvođač ističe da je u pitanju tkanina zvana tygan, koja ni na koji način ne utiče na zvuk tokom reprodukcije, što ju je učinilo veoma cenjenom u audiofilskoj zajednici. Maske se uklanjaju povlačenjem trake u donjem delu, a nakon toga postaje jasno da ovi zvučnici jednostavno nisu predviđeni da budu bez mrežica, te da je njihovo skidanje predviđeno samo prilikom servisiranja ili zamene platna. Crni front po obodu opremljen je čičak-trakom, koja je zaheftana i služi za obezbeđivanje maske, dok su oko zvučničkih jedinica vidljivi zavrtnji, materijal za dampiranje, pa i žice. Dakle, maske se skidaju samo ako je to neophodno, jer predstavljaju integralni deo koji upotpunjuje estetiku.

Pored ranije opisanih detalja, ispod maski su smeštene i zvučničke jedinice. Dvosistemska topologija obuhvata visokotonsku membranu prečnika 19 milimetara, koja je izrađena od poliesterske folije (mylar), a ispod nje je postavljena srednjetonsko-niskotonska jedinica. Membrana mid-basa prečnika je 110 milimetara, a izvedena je od patentirane polistirenske smese nazvane bekstren. Unutar kućišta smeštena je skretnica, za koju proizvođač navodi da je izrađena na jednoslojnoj štampanoj ploči od fiberglasa s bakarnim vodovima. Skretnica se izrađuje ručno, uz korišćenje metalnih kondenzatora i srebrnog veziva pri lemljenju, a rezna frekvencija postavljena je na tri kiloherca.

Pri pogledu na tehničke karakteristike, očekivano, prikazuje se skromna ekstenzija najnižih tonova. Frekvencijski opseg deklarisan je u rasponu od 80 herca do 20 kiloherca, dok su vrednosti osetljivosti i nominalne impedanse takođe neuobičajene za današnje vreme i iznose 82,5 decibela i 15 oma. Prevedeno u praksu, to znači da su ovi maleni zvučnici srazmerno teški za pokretanje, te da za optimalno pokretanje treba obezbediti stabilnu i snažnu amplifikaciju.

Magija koja traje

Pre nego što opišemo zvuk, treba naglasiti da su LS3/5a Classic kompresione kutije. Pored ionako malog gabarita, ovo dodatno olakšava pozicioniranje, pa s ovim zvučnicima ne bi trebalo da bude problema ni u zaista skučenom prostoru – uostalom, zamislite unutrašnjost reprorterskog kombija i sve će vam biti jasno. Šalu na stranu, LS3/5a Classic su u ovom pogledu jedni od najzahvalnijih zvučnika s kojima smo se sreli i u sobnoj postavci će im biti dovoljno svega nekoliko centimetara od zadnjeg zida kako bi se omogućio protok vazduha iza kutija. S druge strane, fizika je neumoljiva, a ograničenja ovih zvučnika vidljiva su pri samom pogledu na njihov gabarit i skromnu zapreminu od 10 litara, pa ih ne treba postavljati u previše velike prostorije.

U našem dnevnom boravku, površine 20 kvadratnih metara, malene legende snašle su se veoma dobro; čak bolje od nekih poznatih savremenih rivala. Tokom reprodukcije veoma brzo se uočava preciznost koja se graniči sa spektakularnom, uz potpuno jasno rekreiranu dvokanalnu sliku. Pozornica je odlično razvijena po širini, nešto manje po dubini, ali posebno nas je iznenadila stabilnost prikaza pri velikim glasnoćama – uz dovoljno kvalitetno pojačalo, neće biti ni traga suženju slike i kompresiji tonova. Negativna strana ove osobine jeste zahtevnost u pogledu ostatka sistema: naime, kako bi pružili svoj maksimum, LS3/5a Classic traže jednako sposobne i neumoljivo čvrste saigrače.

Sledeći veliki kvalitet ovih zvučnika jeste tonski balans: note su čiste i neutralne, pa je prirodnost reprodukcije na retko visokom nivou. Ovo je naročito primetno u srednjem opsegu, kojim caruju prelepo uobličeni tonovi puni života. Vokali su prikazani uz obilje finesa, iako ih po današnjim standardima može biti i više, ali LS3/5a Classic to nadomešćuju izrazito dinamičnom prezentacijom i sjajnom muzikalnošću. Pored toga, međusobna usaglašenost zvučničkih jedinica jedna je od osobina u kojoj ovi zvučnici i danas prednjače, pružajući fluidnu i celovitu zvučnu sliku, bez utiska da bilo šta nedostaje.

Tokom reprodukcije numera s težim basom nemoguće je ne primetiti ograničenost testiranih zvučnika u ovom pogledu. Ipak, ovo im se teško može uzeti za zlo, jer bi to bilo kao kad bismo malom automobilu zamerili zato što je mali. Njihova namena i ideja koja stoji iza dizajna jednostavno su takve, a rešenje postoji i zove se – veći model u ponudi. Vratimo se na basove: onoliko duboko koliko idu, LS3/5a Classic pružaju savršeno odmerene niske tonove, koji su besprekorno uklopljeni u ostatak slike. Gornji basovi veoma su agilni i precizni, pa iz ovih kutijica izlazi zaista zarazan ritam, uz makro i mikro dinamiku, koja zadržavaju doslednost bez obzira na glasnoću. Od najdubljih basova ostaje samo nagoveštaj, ali je, s druge strane, pozitivno to što je slika odsečena tako da LS3/5a Classic i ne pokušavaju da reprodukuju ono što ne mogu.

Kratka povest vremena

Umesto zaključka, možemo samo da potvrdimo da je protok vremena veoma relativna stvar. U slučaju testiranih zvučnika, ono protiče veoma sporo i dozvoljava im da i nakon gotovo pola veka budu muzikalni bez premca, neutralni do krajnih granica i veoma kompetentni na mnogim drugim poljima. Ukoliko ne insistirate na najdubljim basovima, na vama je samo da im obezbedite jednako dobar ostatak sistema, prostoriju manje do srednje veličine i – naročito važno – kvalitetnu muzičku produkciju, a LS3/5a Classic će vam uzvratiti muzikom za sva vremena.ROGERS LS3/5A CLASSICPreporučena snaga pojačala: 30-80 W
Frekvencijski opseg (+/-3 dB): 80 Hz – 20 kHz
Osetljivost (1 W / 1 m): 82,5 dB
Impedansa: 15 oma
Topologija: 1×110 mm bas/srednjotonac, 1×19 mm visokotonac
Dimenzije (ŠxVxD): 190x305x165 mm
Masa: 4,9 kg
Cena: 2.799,00 UK Poundsa
Ecoform Audio, 060/3235543

Objavljeno u časopisu Hi-Files 28.01.2020

Recenzent: Bojan Jović